artikel

Manfaat Halian Bentong

MANFAAT HALIAN BENTONG

Halian Bentong – Seperti yang sudah dijelaskan pada artikel sebelumnya, halian bentong merupakan salah satu jenis tanaman yang masuk dalam temu – temuan. Halian bentong ini mirip dengan jahe. Maka dari itu, halian bentong ini memiliki beberapa manfaat bagi tubuh kita loh! Penasaran apa saja? Yuk simak ulasan berikut ini.

5 Khasiat Halia Bentong untuk Kesihatan Tubuh Badan

i. Buang Angin & Toksin
Halia memang terbukti membantu membuang angin & toksin di dalam badan. Minum teh hijau yang dicampur dengan halia, memang bagus. Sambil-sambil tu boleh kurus dan badan pun kembali segar. Tak percaya? Cuba la amalkan dulu.

ii. Melangsingkan Tubuh Badan.
Ini semua orang tau, tapi malas betul nak buat kan? Halia mmg boleh langsingkan atau kuruskan badan. Halia boleh membantu memecahkan lemak dan menurunkan berat badan secara semulajadi. Hiris halia halus kemudian campurkan dengan air panas , madu dan juga sedikit perahan air limau nipis, amalkan setiap hari pasti ketika perut kosong dijamin akan nampak sedikit perbezaan perbezaan.

iii. Menghilangkan Bau Badan
Hah! Yang ni kalau nak tegur, takut orang sentap. Kalau korang ada adik beradik, atau husband atau pakwe yang ada masalah bau badan..ataupun kawan-kawan perempuan pun boleh suruh cuba. Amalkan minuman halia bersama teh setiap hari, atau pun kunyah halia yang ditumbuk hancur. Yang kunyah ini Sally mmg tak mampu sebab terasa sangat pedas, nak senang gunakan halia dalam masakan atau kalau rajin, boleh buat serunding halia. Makan dengan nasi. Eh..makan! makan!

iv. Menaikkan Seri Wajah & Mengurangkan Tekanan.
Buat bakal pengantin, ini tips! Korang ketuk halia, campur dengan madu dan air panas, minum. Kalau korang nak tau, minuman ni akan membantu melancarkan perjalanan darah dan membuatkan tubuh berasa panas. Ia sekaligus menaikkan seri wajah.

v. Membersihkan Kulit
Nak kulit bersih cuba petua ini. Tumbuk halia, campurkan dengan tepung beras dan bancuh sehingga pekat dan boleh dijadikan lulur. Sapu macam sapu bedak sejuk tu haaa…Korang akan nampak beza pada kulit wajah. Hikhik

TOKO BUNGA ASRI – Toko bunga jogja / pusat florist jogja / toko bunga online jogja & murah. Berdiri sejak tahun 1990, dengan pengalaman yang sudah puluhan tahun dan tenaga profesional di bidangnya, kami siap melayani segala macam rangkaian bunga. Bergabung KLIK DISINI. Hubungi Kami Telp : (0274) 517721 / 0822 2587 3935 (BU ASRI) / 081 125 8077 (DRAJAD) | Email : bungaasri@gmail.com

Related Posts

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *